keskiviikko 24. huhtikuuta 2019

Autotallin lattialämmitys, lattian valu pikatasoitteella



1962 autotuonti vapautui ja Suomen markkinoille tuli myös länsiautoja, enää ei tarvinnut tyytyä pelkkiin itäautoihin. Tuona vuonna Suomeen tuotiin 41 002 henkilöautoa. Suosituin automerkki oli Volkswagenin Kupla, joka maksoi 760 000 mummonmarkkaa. Mini, Fiat 500 ja Wartburg 311 olivat myös hyvin suosittuja. Nämä autot eivät olleet kooltaan kovinkaan kummoisia, autotallin kooksi riitti jopa sellainen 3 x 6 m talli. Nykyautoille 60-luvun autotallit alkavat olla vähän liian pieniä. 

Meidänkin autotallin käyttötarkoitus muuttuu. Tallin takaosaan tulee miehelle pieni studio/treenikämppä, säilytystilaa ja etuosaan paikka ruohonleikkurille, kottikärryille ja muille puutarhakaluille. Tallissa on vesihana, eli tallin pitää pysyä plussan puolella myös talvella. Koska vesikiertoiset patterit poistetaan, myös autotalliin laitettiin lattialämmitys. 

Vähänhän se tiesi puuhaa, mutta "kymppinä" ja valumestarina toimi kovan luokan ammattilainen, miehen veli. Hänelle lämpimät kiitokset hienosta projektista!

Kaikki projektit alkavat rautakaupasta...


Pikamassasäkkien haku vaati kolme käyntikertaa, neljänteen kuormaan otettiin raudoitusverkot. 

Päivä 1.

Olimme kerenneet tyhjentää autotallin melkein kokonaan, kun lankomies tulikin illansuussa, vähän yllättäen, hiomaan lattiasta vanhan pinnan pois. Aikamoinen pöly lenteli koko pihassa, sitä riitti varmaan vähän naapureillekin... Ammattimiehellä ei lattian hiomisessä kovin montaa tuntia mennyt, ehkä kaksi. Myös putkimies ehti pyörähtää paikalla. Hänen kanssaan katsottiin lattialämmitysputkille tehtävien reikien paikat ja pari muutakin juttua. 







Päivä 2.

Töitten jälkeen, iltapäivällä, miehet käyttivät muutaman tunnin raudoitusverkkojen ja lämmitysputkien virittelyyn.

Seinään tehtiin reiät teknisen tilan puolelle, jotta putket saadaan yhdistettyä aikanaan jakotukkiin. Nyt eletään ilman lämmitystä, mutta onneksi on ennätyslämmin huhtikuu!



Päivä 3.

Ihmeen nopsasti sitä lattiaa osaavissa käsissä tulee. Kolme miestä huolehti tasoitetta tasomyllyyn, yksi laati lattiaa. (Patteri lähtee, vanhat kolot jäävät lattian alle.)








Suhteiden kanssa pitää olla tarkkana: ei liian lirua, ei liian paksua.

Ilmat suosivat tätä projektia. Koska  kaikki työvaiheet tehtiin ulkona tai sisällä ulkolämpötilassa, lämmin, aurinkoinen kevätpäiväpäivä oli tähän puuhaan ihan täydellinen.

Tasoitteen valaminen aloitettiin kymmenen maissa aamulla, iltapäivällä kahden maissa tasoite oli valmis. 


Hämmästyttävintä pikatasoitteessa on juuri se "pika". Hana, josta vesi otettiin myllyyn, sijaitsee keskellä autotallia. Kun se tarvitsi lopuksi sulkea, lattian yli pääsi kulkemaan ja hanan sai kiinni. Tavallisen betonin kuivumista joutuu odottelemaan viikon/cm. Sanonta "aika on rahaa" toteutuu pikatasoitteen kanssa kirjaimellisesti...

Nopeuden lisäksi pikatasoite on myös kätevä: jos sattuu tavara, aika tai voimat loppumaan kesken, työtä voi jatkaa myöhemminkin. Meillä loppui tavara, koska keskilattian kaato oli arvioitua suurempi. 

Päivät 4. ja 5.














Pikatasoite sai kuivua yön yli ja seuraavana päivänä lattiaan levitettiin praimeri.






Lopuksi lattia liipattiin ihan lirulla Vetonit 3100:lla. Toisen kerroksen olisi voinut laittaa vielä samana päivänä, mutta talkoolainen lähti kotiin vapaapäivän viettoon. Tähän levitykseen aikaa kului kaikkinensa vajaat pari tuntia ja siihen ihan viimeiseen vajaa tunti. Nopeaa hommaa siis.








Päivät 6. ja 7.
Ihan viimeinen työvaihe oli tietysti lattian pinnoitus. Me valitsimme epoksimaalin. Maalipönttö maksaa n. 100 € ja se riitti oikein hyvin kahteen kertaan maalaamiseen. Ensimmäinen kerros oli 30% ohennettu, toinen kerros sitten ohentamattomana. Homman olisi voinut tehdä myös yhtenä päivänä: ensimmäinen kerros aamusta, toinen illasta.


Mitä maksoi lattialämmityksen laittaminen autotalliin, jonka pinta-ala on n. 18 m2?
Huom! Hinnat tässä ovh-hintoja, eli inhorealistinen budjetti. Alennuksia kannattaa kysellä ja käyttää suhteita mikäli sellaisia on. 


Lattialämmitysputkiston osuus koko lämmitysjärjestemästä n. 250 €
50 mm valu 120 kpl 20 kg Vetonit 6000 ovh 14.50./säkki       1740 €

(Yhdelle neliölle tarvitaan 50 mm valua varten 10 säkkiä = 200 kg pikamassaa eli neliöhinnaksi tulee ovh:lla n. 145 €)

Raudoitusrauta, (0,6 mm )                                                      n. 30 €

6 x Vetonit 3100 tasoitukseksi n. 20 €/säkki, eli                   n. 160 €

Epoksimaali                                                                              100 €

_________________________________________________________

Yht.                                                                                         2280 €

Jos ei ole kiire, pääsee halvemmallakin: tavallinen betonivalu olisi ollut huomattavsti edullisempi, mutta kuivumisaika olisi ollut melkein kaksi kuukautta. Nyt autotallin lattia saatiin valmiiksi viikossa.

Meillä on vähän kiire: tässä remontoitiin meille väliaikainen 18 m2 yksiö asuinhuoneiden lattiaremontin ajaksi! Huomenna pyyhin seinät ja katon pölystä, ylihuomenna raijataan vanhat kalut pihalle ja sitten pääsenkin "sisustamaan", mutta siitä myöhemmin... 




3 kommenttia:

  1. Huikeita vinkkejä. Suuri plussa tuosta tarkasta laskelmasta, monilta sivuilta ei vastaavaa löydy. Helpotatte varmasti monien remontoijien budjetointia ja suunnittelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kun itse suunnittelin tätä koko remonttia, harmitti kauheasti juuri se, että hintojen löytäminen oli niin vaikeaa. Ja tarjouspyyntöihin vastaillaan yllättävän huonosti. Silloin päätin ruveta pitämään blogia jossa kerrotaan mitä mikäkin, ainakin noin suunnilleen, maksaa :)

      Poista
    2. Kyllä, välillä alustavienkin hintatietoja löytäminen on hankalaa. Tuo tarjouspyyntöihin vastaamattomuus on kyllä kieltämättä yllättävä asia, mutta tullut vastaan myös monille muille – luulisi yritysten haluavan tehdä kauppaa. Blogin pitäminen ja omien ajatusten jakaminen on aina hyvä idea. Kiitos :)

      Poista

Kiitos käynnistä, kommentit ilahduttavat!