maanantai 18. maaliskuuta 2019

Gran Canaria - ei ollenkaan niin tylsä

Kukapa ei haaveilisi auringosta ja lämmöstä talven synkkinä ja kylminä iltoina. Marraskuussa piinaa pimeys ja sateet, joulukuussa toivotaan valkoista joulua, saadaan korkeintaan räntää, ja tammi-helmikuu hytistään epämääräisissä ja vaihtelevissa pimeys- ja kylmyysolosuhteissa.

Ennen remonttirutistusta halusimme lähteä viikoksi jonnekin, mutta kohtuullisella budjetilla. Nassau olisi ollut eniten miehen mieleen, mutta Kanariansaaret oli hyvä kakkonen: siedettävä lentomatka (6 h) ja lähes takuuvarma aurinko ja lämpö. Maaliskuun alku on hyvä hetki lähteä seikkailemaan Kanarialle!

Hotellimme sijaitsi kävelymatkan päässä Puerto Ricosta. Emme kumpikaan ole varsinaisia rannalla makaajia, joten vuokrasimme auton kuten edelliselläkin kerralla ja teimme kolmena päivänä pienet retket saaren muihin osiin.

Sunnuntain retki suunnattiin Teroriin, koska siellä oli markkinat. Olimme edellisellä reissulla kolunneet mutkaisia vuoristoteitä aika huolella ja päätimmekin hieman oikaista, eli ajaa moottoritietä suoraan Arucasiin asti. Arucas oli viime vuodelta pikkuisen tuttu. Tiesimme, että siellä on hieno San Juan Bautistan kirkko, jota ympäröi pieni puisto ja vanha kaupunki kapeine kujineen ja kahviloineen. Tällä kertaa kirkko jäi kuvaamatta ulkoa, mutta sisälle pääsimme. Koska oli sunnuntai, käynnissä oli katolinen messu, enkä tohtinut sisällä ryhtyä kuvaamaan.

Kirkkoon siis pääsimme, mutta rommitehtaalle emme. Arehucasin rommitehtaalle pääse tutustumis- ja maistelukäynneille, mutta se on auki ainoastaan arkisin. Rommitehtaan sivuilta kannattaa tarkistaa kulloinkin voimassa olevat aukioloajat: VISIT US - Arehucas. Vaikka tehtaalle ei pääsisikään, ihanaa hunajarommia voi ostaa mistä tahansa kaupasta ja usein liköörimäistä juomaa tuodaan myös ravintolalaskun kyytipoikana.

Vaikka rommitehdas jäi väliin, kuljeskelimme Arucasin vanhankaupungin kujilla, poikkesimme kahvilla ja piipahdimme myös kaupungin puistossa, johon lapsiperheet olivat sunnuntain kunniaksi kerääntyneet viettämään aikaa.

Talojen julkisivut ovat varsin viimeisteltyjä ja koristeellisia...

...mutta pihan puoliin ei ole välitetty kiinnittää kovinkaan paljoa huomiota.

Kun viimeksi kävimme Arucasissa, vuorille oli satanut lunta ja Arucasissa mekin saimme vettä niskaamme. Puisto oli suljettu "poikkeuksellisten ja vaarallisten" sääolosuhteiden takia, mutta nyt portit olivat auki. Puisto ei ole suuren suuri, mutta hyvin hoidettu.

Arucasista voi poiketa Firgasin kylään joka on kuuluisa vedestään. Pienen kylän keskellä
on viehättävä, porrastettu vesiputous ja Firgasin raikasta vettä on tarjolla Kanarian
kaupoissa ja ravintoloissa. Koska emme tällä kertaa poikenneet Firgasiin, lainasin kuvan
sivulta www.visitcanaryislands.org

Me jatkoimme  siis matkaa suoraan Teroriin. Markkinoille oli kerääntynyt paljon paikallisia,
jonkin verran myös turisteja. Tarjolla oli hunajaa, oliiveja, aloe vera-tuotteita,
leivonnaisia, makeisia, käsitöitä, vaatteita ym. Terorissa on myös paljon kivoja
putiikkeja joista löytyy mm. sisustustavaraa ja vaatteita.

Tässä vaiheessa alkoi jo vähän huikoakin. Kirkon viereisellä aukiolla olevassa
ravintolassa söimme hyvän, mutta edullisen aterian.

Tähän karttaan olen merkinnyt reittimme. Moottoritie on hyväkuntoinen ja
autoilu tuntuu turvalliselta: liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudatetaan
hyvin. Opasteet ovat selkeitä, mutta kartanlukijasta on kyllä hyötyä.

Lähdimme matkaan kymmenen maissa Puerto Ricosta ja
takaisin "kotona" olimme
kuuden maissa. Vielä ehti pulahtaa hotellin uima-altaaseen ja parvekkeeelle